Etiķetes noformējuma iespējas

2021 03 05

Klienti izvirza tipogrāfijām aizvien augstākas prasības un ietver etiķešu dizainā dažādus noformējuma elementus, lai padarītu savus produktus pamanāmus un pievienotu tiem vērtību. Kādreiz pietika ar četru krāsu drukātāju, taču mūsdienās ir nepieciešamas 8, 9 un dažreiz pat vēl vairāk krāsas.

Šodien aktuālais

Tas ir vispārzināms fakts, ka četru primāro krāsu (ciānfuksīndzeltenmelnais krāsu modelis) palīdz radīt fotogrāfisku kvalitāti. Uz baltas virsmas uzklājot pareizi sajauktas krāsas, var iegūt citas krāsas, taču ne visas. Bieži, lai iegūtu konkrētu krāsu, tā ir jāsagatavo atsevišķi.

Metāliskās zelta un sudraba krāsas UV fleksogrāfijā neiegūst no krāsas, bet uzklāj, izmantojot foliju. Šo noformējuma metodi dēvē par folijspiedi. Folijspiedi izmanto arī tad, ja uz etiķetes ir jābūt redzamam hologrāfiskajam efektam.

Vēl viens noformējuma elements ir lakas. Laku veidi ir dažādi. Vispopulārākās ir matētās un spīdīgās lakas, taču ir arī refrakcijas interferences lakas, lakas ar samtainu vai smilšu efektu un lakas, kuras piešķir virsmai reljefu vai pastiprinātu aizsardzību.

Arī pats etiķetes materiāls ir noformējuma elements. Iztēlojieties vīna pudeles etiķeti no sena vīna pudeļu papīra. Tā piešķir vīna raksturam aristokrātiskumu, briedumu un greznumu. Tagad iztēlojieties no augiem izgatavotu papīru. Tas nebūs ideāli balts un arī ne ideāli gluds, un tam būs daļiņu ielaidumi. Tas radīs produktam dabīgu un videi draudzīgu tēlu.

Reljefs ir vēl viens noformējuma elements. Reljefas zīmes uz etiķetes padara to īpašu, greznu un autentisku.

Ļoti caurspīdīgas etiķetes ir atsevišķa etiķešu noformējuma grupa. To materiāls ir tik caurspīdīgs, ka tas faktiski saplūst ar priekšmeta virsmu. Piemēram, uz tumša stikla pudeles uzklāta etiķete rada iespaidu, ka apdrukāšana ir veikta tieši uz pudeles.

Klasika vienmēr modē

Pēc noformējuma elementu uzskaitīšanas ir jāpiemin arī tehnoloģijas, ar kuru palīdzību šie noformējuma elementi tiek radīti. Tās ir:

– folijspiede (karstā vai aukstā);
– reljefspiede (ar spiešanu);
– sietspiede (plānas krāsas vai lakas slāņa uzklāšana caur zīda audumu).

Ir arī laminēšana, drukāšana uz līmes un reversā ofsetduka uz caurspīdīgiem materiāliem.

Zeltīšana un apsudrabošana mūsdienās ir bieži sastopamas. Tās pieder pie klasikas un izturēs laika pārbaudi. Skaisti un cienījami. Šobrīd populāra kļūst arī folijspiede ar vara krāsu. Tā piešķir ekskluzīvu izskatu.

 

Etiķešu noformējuma izturīgums

Arī ilgtspējība ir greznība. Ilgtspējīgi materiāli ir dārgi. Vienkāršs tā piemērs ir jau minētās caurspīdīgās alus etiķetes. Iespēja šīs etiķetes nomazgāt un daudzkārt atkārtoti izmantot pudeles nodrošina piesārņojuma samazināšanu un stikla ražošanā izmantoto izejmateriālu patēriņu.

No īpaša papīra izgatavotās etiķetes ir vēl viens piemērs. Šo papīru izgatavo no produktiem, kurus citos procesos uzskata par atkritumiem. Piemēram, olīveļļas spiešanas gaitā rodas celulozes paliekas. Šo celulozi izmanto, lai izgatavotu dzeltenīgu papīru ar īpašas struktūras un izskata ielaidumiem. Uz šāda papīra uzdrukātas etiķetes būs lieliski piemērotas eļļas pudeļu noformēšanai, kā arī citu produktu, piemēram, ziepju, kosmētikas un noteiktu pārtikas preču, marķēšanai.

Ilgtspējība attiecas arī uz enerģijas un izejmateriālu izmaksām, konkrētāk, izmaksu samazinājumu. Vai zinājāt, ka pat vispopulārākā daļēji spīdīgā papīra ražošanā ir samazināts enerģijas un ūdens patēriņš, pateicoties modernajām tehnoloģijām? Apsveriet plānāka papīra izmantošanu. Tā ražošanai būs nepieciešams mazāk koksnes, un tādējādi būs jānocērt mazāk koku.

Mērķtiecīgs noformējums

Tirgus līderi izmanto visus minētos noformējuma elementus. Šādi tie var aizsargāt savus produktus no iespējamas viltošanas. Etiķetes bieži var ietvert pilnu elementu kompleksu. Acīmredzot, gudri klienti tiecas nevis pēc viena, bet gan pēc diviem vai pat vairāk mērķiem vienlaikus. Piemēram, pēc videi draudzīgākām luksusa etiķetēm. Tam piemērs ir arī tās pašas caurspīdīgās alus pudeļu etiķetes. Tās ir ne vien greznas, bet arī organiskas. Šīs etiķetes var nomazgāt no pudelēm, un šīs pudeles būs izmantojamas atkārtoti.

Kas mūsdienās ir ekskluzivitāte?

Visiem zīmoliem nav vienas piemērotas receptes, un tāda nav iespējama. Izvēloties piemērotu marķējumu, dizainu un dizaina noformējuma elementus, ir jāraugās caur attiecīgā produkta prizmu. Pavaicājiet sev, vai jums ir nepieciešama nomazgājama etiķete, izšķīdināma etiķete vai varbūt no pārstrādātiem materiāliem izgatavotas etiķetes? Varbūt jums ir nepieciešama no augiem vai, gluži pretēji, no sintētiskiem materiāliem izgatavota etiķete?

Manuprāt, no visiem noformējuma elementiem laku izmantošanas iespējām joprojām netiek pievērsta pietiekama uzmanība. Populāras ir tikai spīdīgās un matētās lakas. Varbūt ir vērts izcelties, izmantojot laku ar smilšu efektu? Kā ar hologrammām? Vai vēlaties ekskluzīvu un grūti viltojamu vai kopējamu etiķeti? Pamēģiniet piešķirt hologrāfisku efektu.

Mēs, iepakojuma speciālisti, esam gatavi dalīties zināšanās ar uzņēmumiem, kuri ne vien tiecas pēc ekskluzivitātes, bet arī vēlas ieguldīt ilgtspējā. Šāda sadarbība sniegtu mums iespējas veltīt vairāk uzmanības inovācijām un rast vēl efektīvākus risinājumus.

Žilvinas Salatka
Produktu speciālists