Kā apvienot luksusa iepakojumu un ilgtspējību?
Globālajam ilgtspējības vilnim izvēršoties visā pasaulē, preču ražotāji meklē veidus, kā attīstīt savu darbību ilgtspējīgākā veidā un padarīt preces pārstrādājamākas un videi draudzīgākas. Īpaši svarīgs elements ir preču iepakojums, kam joprojām ir liela nozīme preču kvalitātes nodrošināšanā un tirgvedībā, bet neizbēgami nonāk atkritumos. Vai iepakojums var būt videi draudzīgāks, nezaudējot savu pievilcīgumu? Kā saglabāt līdzsvaru starp ilgtspējību un izmaksu efektivitāti? Vai ir iespējams būt ilgtspējīgam un vienlaikus mūsdienīgam? Speciālisti uzskata, ka atbildes var rast ar radošu un novatorisku pieeju risinājumiem.
Preču iepakojuma galvenās tirgvedības funkcijas, t. i., patērētāja informēšanu un ekskluzivitātes piešķiršanu precei, parasti veic marķējums uz iepakojuma. Šim nolūkam bieži tiek veidotas etiķetes ar dekoratīviem elementiem un spilgtām krāsām. Ilgtspējības ziņā etiķetes, kuru ražošanā tiek izmantots daudz krāsvielu, ir grūtāk pārstrādāt, un tās atstāj lielāku ietekmi uz vidi.
Kā norāda UAB “PakMarkas” preču pārzinis Žilvins Salatka, šis aspekts īpaši aktuāls ir ražotājiem, kuri izmanto stikla taru, piemēram, alkoholisko dzērienu uzņēmumiem.
“Kamēr plastmasas etiķetes joprojām var pārstrādāt ar polipropilēna vai polietilēna iepakojumu, papīra etiķetes no stikla vai plastmasas traukiem atdala mazgājot un likvidē sadedzinot. Problēma ir tā, ka papīra etiķetes, īpaši uz luksusa precēm, bieži tiek drukātas ar lielu tintes daudzumu. Tinte ir viela, kas sastāv no dažādām ķīmiskām sastāvdaļām, kas pat pēc etiķetes likvidēšanas atstāj nevēlamu ietekmi uz dabu. Tāpēc, lai panāktu lielāku ilgtspējību, noteikti būtu jāsamazina izlietotās tintes daudzums,” skaidroja Baltijas valstīs vadošā preču etiķešu drukas uzņēmuma “PakMarkas” eksperts.
Videi draudzīgs un pievilcīgs
Jautājums par to, kā izveidot pievilcīgu, atšķirīgu un greznu iepakojumu un vienlaikus atbilst ilgtspējīgām tendencēm, ir aktuāls ne tikai ražotājiem, patērētāju informētības pieauguma dēļ. Stingrāki ES vides regulējumi izvirza jaunas prasības arī ražošanas nozares uzņēmumiem.
“Turklāt uzņēmumi, kas darbojas premium preču segmentā, labi apzinās, ka viņu preces nonāk uz augsti motivētu un pieredzējušu cilvēku galdiem, kuriem rūp vide, kurā viņi dzīvo, ko viņi ēd, dzer un elpo. Tas nosaka izvēli. Līdz ar to svarīgi ir visi elementi kopumā: kvalitāte un tēls, ērtība un pieejamība, ilgtspējība un draudzīgums videi, ekskluzivitāte un stabilitāte,” sacīja Salatka, kurš bieži saņem klientu jautājumus par ilgtspējīgākām etiķešu un iepakojuma ražošanas iespējām.
Dizaina aģentūras “Critical” radošais direktors Benjamins Alims piekrīt, ka funkcionālā un estētiskā iepakojuma prasībām tagad pievienojies arī ilgtspējas aspekts, taču šajā jomā joprojām ir izaicinājumi.
“Mēs arvien biežāk saskaramies ar nepieciešamību pēc ilgtspējības; šo vajadzību nosaka klienti, vai tā rodas projektēšanas uzdevuma veidošanas procesā. Ilgtspējība pakāpeniski kļūst par svarīgu projekta kritēriju, nevis tikai pievienoto vērtību. Nepieciešamība pēc iepakojuma ilgtspējības bieži vien ir saistīta ar pircēju vēlmi būt videi draudzīgākiem: samazināt materiālu patēriņu un daudzveidību, kā arī pārstrādāt, kompostēt vai nodrošināt pareizu to likvidēšanu pēc lietošanas. Taču nav noslēpums, ka ilgtspējīgi materiāli maksā vairāk, tādējādi palielinot iepakojuma galīgās izmaksas. Vairākas aptaujas liecina, ka patērētāji, lai gan apliecina savu apņemšanos ievērot ilgtspējību, reti ir gatavi maksāt vairāk par ilgtspējīgām precēm. Galu galā ilgtspējību bieži nosaka īstermiņa atskaitījumi,” sacīja Alims.
Tātad kā preces gan ražot, gan iepakot ilgtspējīgākā veidā, vienlaikus saglabājot gan to izskatu, gan luksusa sajūtu? Eksperti iesaka izmantot piemērus no citām valstīm, īpaši no tendencēm diktējošās Skandināvijas.
Rietumeiropā valda vienkāršības un minimālisma tendence. Uz preces etiķetēm tiek uzdrukāti tikai nepieciešamie simboli vai teksts, atstājot lielāku etiķetes daļu neskartu. Tikmēr Lietuvā preču ražotāji joprojām izvēlas ārkārtīgi raibus etiķešu dizainus, kuros tiek izmantots liels tintes apjoms. “PakMarkas” tagad paziņo, ka izmanto par aptuveni 20 % vairāk tintes nekā pirms pieciem gadiem, kas liecina, ka raibu un izteiksmīgu etiķešu mode joprojām rit pilnā sparā.
Ārvalstu ražotāju piemēri liecina, ka vairāk nenozīmē labāk. Ekskluzīvu etiķeti, taču videi draudzīgāku par košu un krāsainu etiķeti var izveidot, izmantojot novatoriskus materiālus: aukstu foliju vai īpašu laku, kas rada pieskāriena sajūtu. Ir iespējams izmantot videi draudzīgākas plēves vai vienkārši izvēlētiesminimālismu, ja etiķete izceļas nevis ar dekoru, bet ar tā dabīgā materiāla īpašībām.
“Patīkami redzēt, ka daži dizaineri jau izmanto parastā vai dekoratīvā papīra īpašības. Pareiza toņu izvēle — balts, brūns, rozā, dzeltens, zaļš (toņu noteikti ir daudz) — var palīdzēt izveidot patiesi greznu un videi draudzīgāku dizainu. Daži materiāli, kas izgatavoti no apstrādātiem garšaugiem vai augļiem, izskatās patiešām grezni,” piebilda Salatka. Viņš atzīst, ka bieži vien etiķešu dizaina izstrāde kļūst grūtāka, izvēloties ilgtspējīgāku materiālu, taču dizaineriem izdodas grūtības pārvērst priekšrocībās.
Risinājumi ir
Runājot par etiķetēm, jāatceras, ka tās ir daļa no iepakojuma. Eksperti norāda, ka etiķešu drukāšana ir tikai viens no daudzajiem aspektiem, kas veicina ilgtspēju, un tirgū joprojām trūkst ilgtspējīgu iepakojuma risinājumu.
“Daudzos gadījumos ražotāji nespēj piedāvāt tehnoloģiskus risinājumus, kas nodrošina tādu pašu izturību, vides noturību un estētiku kā, piemēram, līdzvērtīgs iepakojums no kompozītmateriāliem. Aģentūrā esam pārrunājuši un izvirzījuši mērķus integrētai pieejai ilgtspējai. Mēs saskaramies ar projektiem, kuros jāizlemj, kā samazināt vajadzību pēc enerģijas un cilvēkresursiem, lai pielāgotu iepakojumu. Izstrādājot iepakojumu, mēs ņemam vērā arī to loģistikas izaicinājumus, piemēram, kompakto iepakošanu sekundārajā iepakojumā un ar to saistīto transporta emisiju samazinājumu. Galu galā ilgtspējība ir saistīta ar darbinieku labklājību un veselību visos projekta posmos,” sacīja Alims, dizaina aģentūras “Critical” radošais direktors.
“PakMarkas” eksperts atzīmē, ka ne viss iepakojums tiek pārstrādāts, ļoti liela daļa pārstrādājamā iepakojuma joprojām nonāk poligonos. Tāpēc mūsdienu risinājums tiem, kas meklē videi ilgtspējīgākas iespējas, ir etiķetes, kas izgatavotas no vieglāk noārdāmiem materiāliem (piemēram, papīra), lai, nonākot atkritumos, tās pēc iespējas mazāk ietekmētu vidi. Tomēr tiem, kuri patiešām vēlas dot savu ieguldījumu tīrākas vides veidošanā, ir jāizvērtē savas preces dažādās īpašības un jāatrod viņu vajadzībām atbilstošākais risinājums.
“Uz to nav vienas atbildes, viss tiešām ir atkarīgs no uzņēmuma un preces. Piemēram, dzērienu ražotāji parasti lej šķidrumus PET iepakojumos. PET ir viens no visvairāk pārstrādātajiem materiāliem, un diezgan ievērojams daudzums šo iepakojumu tiek savākts otrreizējai pārstrādei. Tāpēc PET iepakojuma etiķetes vislabāk ir izgatavot no polipropilēna vai polietilēna, bet, lai tās būtu nomazgājamas, lai tās varētu viegli noņemt pirms iepakojumu otrreizējās pārstrādes. Kopējā situācija būtiski mainīsies, kad varēs savākt un pārstrādāt lielāku daļu no visu veidu iepakojuma. Tad plastmasas etiķetes būs videi draudzīgākas nekā papīra etiķetes, un videi visdraudzīgākās, iespējams, būs etiķetes, kas izgatavotas no otrreiz pārstrādātas plastmasas,” norādīja Salatka.